Sommarlov

Vilken härlig dag sprudlande av glädje men också sorg. Glädje över att se alla glada och förväntansfulla barn som är på väg mot ett stundande sommarlov och sorg över de femmor som idag gick sin sista dag på denna skola.
 
För oss lärare började dagen extra tidigt med förberedelse av rulltårtor och kaffekokande. Där emellan var jag nere i kyrkan x antal gånger för att lämna av lite saker. Ja ni läste rätt, i år valde vi att hålla avslutningen i kyrkan som ligger bara ett stenkast bort ifrån skolan. Detta trotts alla de skriverier om huruvida man skall ha skolavslutningar i kyrkor eller ej.
 
Alla barnen ställde upp på ett långt led klassviss ute på skolgården då klockan slog 8.45. Viftandes med sina egengjorda flaggor gick vi sedan ner till kyrkan. Utanför kyrkan stod det massor av föräldrar som vinkade och tog fotografier. Väl inne i kyrkan slog vi oss ner för att lyssna och titta på en helt underbar avslutning led av två elever i årskurs 5. Alla klasserna fick vid något tillfälle komma upp på scen och sjunga en sång. Femorna hade skrivit en egen låt och glänste av glädje och stolthet gjorde vi alla som arbetade på skolan över deras prestation. När vi tillslut kom till sista punkten av avslutning, att sjunga "Den blomstertid nu kommer" så brast det. SÅ FINT,SÅ VACKERT! 250 barn och vuxna som sjunger en sån vacker sommarsång, det kan inte bli annat än succé och mina tårar var ett faktum.
 
och när prästen avslutade med att säga "gå ut och gör er rika denna sommaren, inte på pengar utan på riktig rikedom, på upplevelser och på umgänge. Se nya saker, väx och ha roligt" då bara bubblade det i min mage. Tänk jag klarade det, jag har gjort min första termin som lärare. Jag har vuxit som människa och lärt mig så himla mycket av dessa barnen och det ska bli ett riktigt sant nöje (och en stor utmaning) att lära känna dem ännu mer och se dem växa och utvecklas även till hösten!
 
Tillbaka på skolan blev det rulltårte kalas med saft och kaffe. Lyckliga barn gör mig lycklig!
 
Nu sitter jag här på mitt arbetsrum och reflekterar över månaderna som gått och känner även jag hur välkommet detta sommarlov är. Jag jobbar fram till tisdag nästa vecka innan det är dags att stänga igen och låsa skolan fram tills höstterminen börjar. Fram tills dess är det en hel del som behöver göras, så dags att sätta igång om jag vill gå hem innan solen går ner:P
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0